DE VEERKRACHTPIRAMIDE

een veerkrachtigere toekomst

De Veerkrachtpiramide is zowel een dialoogmodel als een ontwikkelstructuur voor wie aan veerkracht wil werken. Heb je even? Dan nemen we je graag mee in een eerste denk- en dialoogoefening.

Veerkrachtige organisaties combineren drie invalshoeken om problemen op te lossen: Ik (I), Het (H) en Wij (W). Daardoor beschikken organisaties over mentale veerkracht, sociale veerkracht en operationele veerkracht.

Soms blijkt de veerkracht - het probleemoplossend vermogen - niet voldoende. Er is iets misgegaan. Dan richten veerkrachtige organisaties zich op, met een blik naar de toekomst (T). Dit zijn de vier hoekpunten van de Veerkrachtpiramide. Veerkracht is een eigenschap én een ontwikkelbaar vermogen. Zo geven we het - letterlijk - inhoud.

De Piramide heeft zes ribben. Op drie ribben staan al drie werkwoorden: doen (I-H), inrichten (W_H) en communiceren (I-W). Drie werkwoorden zijn nog niet ingevuld. Daar passen bijvoorbeeld werkwoorden zoals groeien (I-T), netwerken (W-T) of innoveren (H-T). Iedere organisatie heeft daar eigen woorden voor.

De piramide heeft vier vlakken. Ieder vlak wordt ingesloten door drie werkwoorden (één daarvan staat vast, de andere twee zijn uniek voor jullie) Ieder vlak staat voor één van de vier volgende vermogens:

  • Probleemoplossend vermogen

  • Reflecterend vermogen

  • Harmonie

  • Verbindend vermogen

Zie je het voor je? Oefen eens met de afbeelding hieronder, dan gaat het vast nog iets beter bij je leven.

Stel jezelf de nu volgende vragen:

  1. Welke problemen zijn voor voor ons nog niet oplosbaar gebleken?

  2. Welk(e) vermogen(s) zou onze groei kunnen ondersteunen?

  3. Met welke (drie of meer) werkwoorden zouden we die groei kunnen concretiseren?

Ga eens in gesprek met een collega. Stel hem of haar ook deze en andere vragen. Succes!

Hoe verder?

Oriënteer je op onze leerdoelen

Concreet geïnteresseerd in één van onze leerdoelen? Neem vrijblijvend contact op

Belangstellend? Schrijf je in voor de open dag, verdiep je verder in de resultaten, doelgroep en methode of ga naar onze inspiratiepagina.